Lokal Creators / Yoshimasa Yamada
Yoshimasa Yamadan töitä on esitelty ja myyty Lokalissa aivan varhaisista vuosista lähtien. Seuraamme innolla hänen tuotekehitystään ja innovaatioitaan.
Lokal Creators / Yoshimasa Yamada
Yoshimasa Yamadan töitä on esitelty ja myyty Lokalissa jo aivan varhaisista vuosista lähtien. Seuraamme innolla hänen tuotekehitystään ja innovaatioitaan.
LOKAL: Kerro meille vähän itsestäsi ja työstäsi.
Olen japanilainen puuseppä, arkkitehti ja tohtoriopiskelija. Synnyin ja kasvoin kaupunkipoikana Tokion esikaupunkialueella. Sen jälkeen kun valmistuin soveltavan fysiikan kandidaatiksi Japanissa muutin Suomeen opiskelemaan arkkitehtuuria Tampereen teknilliseen yliopistoon. Arkkitehtuurin opintojen aikana aloin jo harjoitella puusepän ityötä Fiskarsissa. Vuodesta 2012 lähtien olen suunnitellut ja valmistanut puuesineitä, huonekaluja ja rakennuksia omassa yrityksessäni UUP (eli puu, kirjoitettuna takaperin), joka sijaitsee nyt Billnäsin kylässä. Tällä hetkellä teen väitöskirjatutkimusta aiheenani tyhjien hirsitalojen käyttöarvo ja niiden uudelleenkäyttömahdollisuudet. Ajattelen siis suomalaista puukulttuuria teoriassa ja käsilläni.
L: Miten suunnittelet töitäsi?
Inspiraatio tai ideat syntyy usein päivittäisestä työskentelystä puun kanssa. Perinteinen puusepäntyö on myös yksi tärkeimpiä ideoiden lähteitä. Annan ajatusten levätä aivojeni laatikoissa.
Käytän käsiäni ruokailuvälineiden ja huonekalujen suunnittelussa sen sijaan, että ajattelisin aivoillani. Ennen valmista tuotetta, teen ensin useita mallikappaleita, kokeilen ja arvioin niitä ja teen uusia, kunnes muoto on valmis.
Tunnen iloa kun onnistun saamaan puun luonteen esiin työssäni. Ulkorakennus, jossa kuusen oksareiät toimivat ikkunoina, ja puun muotojen mukaan kiemurteleva Saarni C -huonekalusarja ovat teoksia, joissa olen muuttanut puiden negatiiviset ominaisuudet positiivisiksi.
L: Mikä teoksistasi tai tuotteistasi on oma suosikkisi?
Lokalista saatavilla olevista pientuotteista suosikkejani ovat kenkälusikka ja voiveitsi. Niiden muoto on kehittynyt vuosia, vaikka nyt ne näyttävät vain kengälusikalta, voiveitseltä tai puunpalalta.
L: Mikä tuotantoperiaate on sinulle tärkeä?
Asenteeseeni työskentelyyn on vaikuttanut vahvasti Kanjiro Kawai, Shoji Hamada ja Bernard Leach, “Mingei”(*) -liikkeen johtavat savenvalajat, sekä teollinen muotoilija Sori Yanagi. He työskentelivät melko paljon käsin ja tavoittelivat anonyymiä kauneutta arkipäiväisissä, arkipäiväisissä ja käyttöesineissä, jota löytyy tuntemattomien käsityöläisten töistä. Yritän tehdä samanlaista työtä kuin he, mutta omalla tavallani. Sushimestari valitsee oikean osan kalasta, käsittelee sen mahdollisimman yksinkertaisesti ja hyödyntää koko raaka-aineen. Työni tavoitteena on käsitellä puuta yhtä yksinkertaisesti kuin sushin valmistaminen ja pitää puun luonne elossa. Yksi asiakkaistani on kertonut minulle, että huonekaluni näyttävät puulta. Jos ihmiset tuntisivat luonnon läsnäolon tekemieni tuotteiden ja huonekalujen kautta jokapäiväisessä elämässään, niin se olisi minulle suuri ilo.
* Japanilainen kansantaideliike, joka kehitettiin 1920-luvun lopulla ja 1930-luvuilla Japanissa.